De Vervoerregio heeft de contracten getekend voor 30 nieuwe M7-metro’s met een optie op nog eens 30. De M7 wordt in eerste instantie ingezet op de Oostlijn, die ook de stations Diemen-Zuid en Verrijn Stuartweg bedient, en op de Ringlijn. Ze vervangen daar het oudere materieel en komen vanaf de zomer van 2021 in dienst. “De nieuwe M7-metro’s hebben de look & feel van de huidige M5-metro’s met de zilvergrijze-rode R-Net stijl. Ze worden gebouwd door het Spaanse CAF die ook de oudere M4-metro’s hebben gebouwd. De metro’s zijn circa 60 meter lang en lopen – net zoals bij de M5 – helemaal door en hebben bankjes met de rug naar het raam toe. Dit komt de sociale veiligheid en toegankelijkheid ten goede,” zegt adviseur rollend materieel Lex Brantenaar van de Vervoerregio. Doordat de nieuwe metro’s meer deuren hebben en over circa 60 meter helemaal doorlopen wordt de drukte beter verdeeld en is de effectieve capaciteit in de praktijk groter. Bij de Oostlijn worden binnenkort nog wel enkele aanpassingen gedaan om twee gekoppelde stellen van circa 120 meter te kunnen ontvangen.